A Citizen karórák története

 2014.07.14. 18:31

A Citizen névről egyből mindenkinek a trendi és minőségi japán karórák jutnak az eszébe. Ez nem is véletlen, hiszen a japán cégnek számos olyan újítást köszönhetünk, melyek örökre megváltoztatták a karórák világát. De hogyan is jutott idáig ez a vállalat és hogyan épült egy igazi mítosz a Citizen köré?

citizen.jpg

A történet 1924-ben vette kezdetét, mikor a Shokosha Kutatóintézetben napvilágot látott az első Citizen karóra. És, hogy honnan a név. Állítólag az akkor tokiói polgármesternek köszönhető, aki már magát a márkanevet is üzenetértékűnek szánta. A citizen ugyanis mint tudjuk állampolgárt jelent, vagyis a japán cég alapítói ezzel szerették volna hangsúlyozni, hogy ők bizony az átlag ember számára fognak órát gyártani. Persze ezt nem úgy próbálták meg elérni, hogy a termékük minőségét lerontják és majd valami ócska tömegterméket kezdenek egy gyártani. A Citizen nem titkolt célja már a kezdetektől fogva az volt, hogy az óra viselését - melyet a 20. század elején csak a tehetősebbek engedhettek meg maguknak – bárki számára elérhetővé és megfizethetővé tegye.

A Citizen a két a háború között csak a szigetországban értékesítette termékeit. A cég eleinte csak zsebórák gyártásával foglalkozott, majd 1934-től fokozatosan elkezdtek átállnia a sokkal praktikusabbnak számító karórák gyártására. A nemzetközi terjeszkedést azonban megakadályozta a II. világháború, mely végső soron mégis hozzájárult, hogy a japán cég termékei ismerté váljanak a nyugati féltekén is. Az amerikai katonák ugyanis a csendes-óceáni ütközetek során számos Citizen karórát zsákmányoltak legyőzött ellenfeleiktől. Az amerikaiak meglepődve tapasztalták, hogy milyen megbízható és szívós karórákat állít elő ez a kis japán cég. Ez a hírnév is hozzájárult később ahhoz, hogy a Citizen könnyedén törhessen be az amerikai piacra.

Az évszám 1956, a helyszín pedig egy tokiói sajtóbemutató, ahova a japán vállalat számos nyugati médium képviselőjét is meghívta. Az esemény apropja új termékük a Citizen Parashock bemutatása volt, mely a világ első ütésálló karóra modellje volt. Az órát egy több tíz méteres magasságban lebegő helikopterből dobták ki, melynek a zuhanás és becsapódás után sem lett semmi baja. Ezután már nem volt olyan nehéz dolguk, hogy a világ legstrapabíróbb és legmegbízhatóbb óráit gyártó vállalatként robbanjanak be az amerikai és nyugat-európai piacra.

A világ első 100%-ban vízálló karórájának megalkotása szintén a Citizen nevéhez fűződik. A Citizen Parawatert hasonlóan sokkoló módon mutatták be a sajtónak, mint 6 évvel korábban ütésálló elődjét. A bemutatót egy Csendes-Óceánon horgonyzó hajon tartották, ahol több tucat órájukat kötözték egy bolyához, majd engedték le több tíz méteres mélységbe. A karórák félórát töltöttek a mélyben és miután kihúzták őket az összegyűltek legnagyobb meglepetésére még mindig tökéletesen működtek.

Azonban nem ezek voltak az egyetlenek az „elsők” sorában. Két évvel később a Citizen dobta piacra a világ első szuper lapos karóráját, mely mindössze 4 és fél mm volt. 1976-ban ők alkották meg az első karórát, mely a működéséhez szükséges energia egy részét a nap sugárzásából nyerte. Szintén egy Citizen karóra volt 1993-ban a világ első rádió vezérelt karórája, mely így elképzelhetetlen magasságokba emelte a pontosság fogalmát.

Nem csoda tehát, ha mára a Citizen név eggyé vált a megbízhatósággal és az újdonságokkal. A Citizen ugyanis nem csak azt tűzte ki céljául közel 100 évvel ezelőtt, hogy mindenki számára elérhetővé teszik a karórák viselését, hanem azt is, hogy többé varázsolja azokat, mint egyszerű időmérő eszközök.

Címkék: történelem óra divat ékszer

A bejegyzés trackback címe:

https://tippekneked.blog.hu/api/trackback/id/tr946508493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.