A krill olaj, mint agyserkentő

 2014.04.18. 12:25

A brit Táplálkozástudományi Alapítvány kutatásai szerint egy egészséges felnőttnek naponta nagyjából 1250 mg omega-3 zsírsavat kell bejuttatnia szervezetébe. Legalább is ennyi lenne az optimális. Szomorú tény azonban, hogy legtöbbünk ezen mennyiségnek csak a töredékét fogyasztja, és nagyjából 150-200 mg-ot juttatunk be szervezetünkben napi szinten ezen létfontosságú, esszenciális zsírsavból. Ez az agyban történő omega-3 zsírsavakra támaszkodó anyagcserére nézve igen káros lehet, hiszen az emberi agy omega-3 zsírsavból, koleszterinből és vízből épül fel.

euphausia_400.jpg

A koleszterint szervezetünk termeli akkor, ha nem áll rendelkezésre elegendő antioxidáns. Az omega-3 zsírsavnak, valamint a víznek a hiányát egyébként azonnal megérezhetjük, például a hangulatunk változásán. Az idegesség, kedvtelenség és legfőképpen a depresszió az omega-3 zsírsav hiányának jellemző tünetei. Ezen többszörösen telítetlen zsírsavtól függ szervezetünk szerotonin szintje is. Amennyiben túl alacsony, hiányzik az endorfin, ilyenkor sokan csokoládéval, vagy éppen alkohollal próbálják leküzdeni a feszültséget, és így próbálnak kiegyensúlyozottságra törekedni. Mondhatnánk azt is, hogy ilyen módszerekkel akarjuk kiprovokálni a szerotoninszint megemelését.

Az omega-3 zsírsavak rendkívüli jelentőséggel bírnak az agy megfelelő működésének szempontjából, ezért kiemelkedően fontos, hogy megfelelő mennyiségű „üzemanyagot” juttassunk szervezetünkbe. Vizsgálatok bebizonyították, hogy az omega-3 bevitelnek köszönhetően a pozitív hangulat mellett feltűnően javul a teljesítőképesség és a koncentráció is. Meg kell azt is említeni, hogy a mozgás-és beszédközpont működése is javítható, még olyan genetikai betegségek esetén is, mint például a Huntington-kór. A folyamatos fáradtságtól, kimerültségtől szenvedő emberek esetén is nyugodtan gyanakodhatunk az omega-3 zsírsav hiányára. Egyes vizsgálatok alapján már akár egy 3-4 napos intenzívebb „omega-3 kúra” után is érezhetővé válik a hangulat javulása, éberebbekké válhatunk és koncentrációs képességünk is fokozódhat. Sőt, az omega-3 zsírsavak hatékonyságát bizonyították szenvedélybetegségek, elvonókúrák, hiperaktív gyerekek, Parkinson-kór, valamint Dopamin-hiány esetén is.

Ezen telítetlen zsírsav szervezetbe juttatását már egészen kis korban el kell kezdeni, hiszen ezáltal a gyerekek könnyebben tanulnak és gyorsabban fejlődnek majd. Kutatások bebizonyították, hogy azon gyermekek esetén, akik étrendjébe bevitték az omega-3 zsírsavakat, figyelmük, koncentrációs- és felfogóképességük nagy mértékben javult.

Felmerülhet azonban a kérdés, hogy milyen formában juttassuk a gyerek szervezetébe az omega-3 zsírsavat? A gond, hogy a hagyományos halolajat tartalmazó omega-3 étrend kiegészítők furcsa ízük miatt nem tartoznak éppen a gyerekek kedvencei közé. Szerencsére azonban az ilyen étrend kiegészítők legújabb generációját már úgynevezett krill olajból készítik. De mi is ez pontosan?

A „krill” egy norvég eredetű szó, mely annyit tesz: bálnaeledel. Ezek a kis rákok hatalmas rajokban élnek, elsősorban az Antarktiszon. Az élelemlánc legelején állnak, hiszen csak növényi planktonokkal táplálkoznak, ezért teljesen mentesek nehézfémektől és műtrágyától is. A környezetvédők felháborodását elkerülve le kell szögezni, hogy a krill olaj előállításához elenyésző mennyiségű rákot kell lehalászni, így a gyorsan gyarapodó rajokat nem fenyegeti a kihalás veszélye.

A halolajat tartalmazó étrend kiegészítő kapszulákat általában reggeli közben kell bevenni, de a krill olaj esetén ezt megtehetjük a nap bármely szakában. Ezen termékeknek nincs rossz ízük, és illatuk is semleges, továbbá attól sem kell tartani, hogy kellemetlen mellékhatások – például visszaböfögés – keserítenék meg napunk nagy részét.

A krill olajban phospholipid formában vannak jelen az omega-3 zsírsavak, ami azért hasznos, mert az emberi sejtmembrán egyik alkotóeleme is ez az anyag, így rendkívül könnyen szívódik fel, még abban az esetben is, ha az epe működése stagnál. Ezzel a tulajdonságával a krill olaj a legtöbb növényi omega-3 zsírsav forrást megelőzi a képzeletbeli ranglétrán. Bár senki sem vitatja a repce-, len-, kender- vagy dióolaj hatékonyságát, de ezen anyagok feldolgozásához a szervezetnek epesavra van szüksége, valamint csak nagyon kis mennyiségben képesek a szervezet számára hasznos anyagokká alakulni.

A krill olajat kiváló antioxidatív hatásai miatt is széles körben elismerik. Az antioxidánsok az omega-3 zsírsavakkal együtt beépülnek minden új sejt zsírban oldódó sejtmembránjába és hatékonyan védenek a szabad gyökök kialakulásával szemben. A szabad gyökök romboló hatása megmutatkozik a bőr öregedésénél, stresszes hangulat kialakulásánál is, így kiemelkedően fontos, hogy megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsavat juttassunk szervezetünkbe krill olaj formájában.

A bejegyzés trackback címe:

https://tippekneked.blog.hu/api/trackback/id/tr486050273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.